6 februari 2012

idag för ett år sen så föddes våran lilla Melker. Just den dagen var det både glädje o smärta i våra hjärtan då vi fick veta att han har ett hjärtfel. Vi låg på linköpings sjukhus då det var fullt i norrköping. Dagen efter de tog ut honom (för de såg att det var något med hjärtat med visste inte vad. Så det blev akut kejsarsnitt.) så fick vi flyga ner till Lunds sjukhus för dom e experter där på hjärtat. Melker fick åka helikopter o vi fick flyga ambulans flyg då jag var nysnittad och  var tvungen att ligga ner.

Det var en lång väntan (kändes som flera månader) nere i Lund Biva, Melker låg i respirator för han orkade inte andas själv o han hade en massa mediciner som sprutade in i honom lite i taget. Bland många sladdar o en respirator som tog upp hela hans lilla ansikte så låg våran lilla Melker. Efter några dagar så tänkte man inte på sladdarna man såg bara honom. Det blev många ultraljud o olika tester o en väldans oro för oss. Då vi inte visste om han skulle operera nu eller om ett tag eller överhuvutaget.

Vi satt hos honom så ofta o länge vi orkade, vi var ju själva tvunga o försöka få i oss lite mat o försöka göra något  annat också. Självklart tänkte man på Melker hela tiden. Usch vad det var jobbigt nere i Lund.

När han var 4 dagar gammal så ville dom öppna hans mage för han hade inte bajsat sen han kom ut och dom var oroliga, med tanke på att han hade ett hjärtfel så sa dom att det kan vara något mer eftersom han inte bajsat. Det kunde sitta något i vägen, tarmvred, eller så var inte tarmarna utvecklade överhuvutaget. Så de tog honom in på operation och det var den värsta natten i mitt liv. Jag vet inte om jag gråtit så mkt pga oro. Herregud vad det gjorde ont i mitt hjärta. Mamma o Pappa var med den natten, innan dom tog in honom på operation så hade vi ett nöddop eftersom dom inte visste hur det skulle gå. Usch, Det var mamma o pappa med på. O Tottes mamma o pappa satte sig i bilen när de fick reda på att han skulle operera sig, så de var framme innan dom var klara med honom. Tror dom höll på i 4 timmar, men dom hittade inget , tarmen sov bara eftersom han hade fått så mkt medecin. Sköönt.

Efter några dagar fick han flytta till Neonatal avdelningen eftersom han inte behövde göra en operation nu dom ville vänta så länge som möjligt med att operera hjärtat. En väldigt skön nyhet, o en liten klump släppte i magen.

 Vi fick åka hem efter ungefär 3 veckor tror jag, Kändes som enevighet.
Sen så fick vi bo på norrköping sjukhus lite till. Dom ville fortfarande ha lite koll på honom. Men väldigt skönt att vara hemma och läget var stabilt. 

Nu efter har vi varit nere i lund 2 gånger till, då de gjort ett ultraljud o gått in genom matstrupen för de får bättre bilder där. Sen har de gjrot en hjärtkatesering, då de går in med en "slang" i ljumsken o upp i hjärtat o mäter trycket i hjärta o lungor o så. De e vldigt duktiga i Lund, o det e väldigt skönt att det finns som vård. Det e vi väldigt tacksamma för. En dag framöver så kommer Melker att behöva operera sig för hjärtat men vi hoppas det e många år kvar tills dess.

Väl hemma har vi varit på norrköpings sjukhus för ultraljud o lite kontroller o så. O just nu mår Melker bra o det e väldigt skönt han växer på =) Han e en glad o pigg liten kille. <3 Det var en kortare historia av Melker.=)

O idag fyller han 1 år. Det e helt sjukt att det gått 1 helt år. Mammas lilla hjärta. <3 GRATTIS min älskade lilla prins. Älskar dig<3


Kommentarer
Postat av: Ulla

Å Emma, en sån fin beskrivning du gjort om er söta lilla Melker! Fick ju lite information från Helene då han föddes så jag har ju följt hans utveckling under året! Tänk så han fått kämpa den lille krabaten och ändå är han en sån solstråle! Förstår att ni är väldigt stolta över er lille son! Önskar honom allt gott i livet och hoppas det dröjer innan nästa operation.

En stor kram till Melker från mig!

2012-02-06 @ 23:21:30
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Mormor/Mamma

Aaa du emma det var absolut den värsta dan i mitt liv oxå när han opererades,, å inte tala om dopet,,, fy det var inte kul,,,jag bara grät å grät......å när lakaren kom in å sa att dom små tarmarna bara sov. var det som en sten föll från hjärtat...men jag tror jag aldrig har gråtit så mkt i hela mitt liv.....å sen när vi hade riktiga dopet hemma...grät jag nog lika mkt..för att jag tänkte på allt vi var med om i Lund.....å att han nu är 1 år är helt underbart,,,han är världen gooaste å gladaste..... <3 <3 <3 älskar lilla melker <3 <3 <3

2012-02-09 @ 13:04:36
Postat av: Angelica

Fina lilla Melker <3

Eh det va Lindex :-) avdelning 86-128. 299:- tror jag :)

Gå in på deras hemsida och kolla. Riktigt fin! Djurgårdsfärgena me, perfekt!! Saknar er! Vi kommer hem i mars, hoppas ni har tid att ses då?! Kan du inte visa lite bilder från kalaset?

Jag har skrivit grattis till er båda på Skype. Du måste komma in lite oftare :-) ha det bra o pussa skrutten från mig!

2012-02-09 @ 15:43:31
URL: http://filippasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0